Źródło
Data wydania (zgodnie z kalendarzem gregoriańskim): 1 listopada 1916 r
Dziennik Rozporządzeń Jenerał-Gubernatorstwa Warszawskiego, 15 listopada 1916, nr 53
Kontekst historyczny
W czasie I wojny światowej ukształtowały się podstawy prawnego kształtu funkcjonowania gmin żydowskich w okresie II Rzeczypospolitej. Stanowiły one wypadkową zmian zachodzących w życiu politycznym wschodnioeuropejskich Żydów, jak i niemieckiej polityce okupacyjnej. Zakresem obejmowały jedynie obszar okupacji Rzeszy, a więc Królestwo Polskie. Kluczowym aktem w tym zakresie było rozporządzenie generalnego gubernatora Hansa von Beselera[1] z dnia 1 listopada 1916 roku dotyczące organizacji Żydowskiego Towarzystwa Religijnego w Jenerał-Gubernatorstwie Warszawskim. O ile większość zapisów tego aktu normatywnego pozostała jedynie martwą literą, o tyle paragraf 1. rozporządzenia, stwierdzając: „Żydzi, mieszkańcy Jen.-Gub. Warszawskiego, tworzą Towarzystwo religijne, publiczno-prawne”, ustanawiało istotne novum – poprzez wprowadzenie przymusowego członkostwa w gminie wyznaniowej.
W myśl uchwalonych przepisów utworzona miała zostać trójstopniowa hierarchia organizacji samorządu żydowskiego: gminy żydowskie, żydowskie gminy powiatowe oraz Żydowskie Towarzystwo Religijne. Obszar gmin żydowskich pokrywał się z tzw. gminami politycznymi, czyli z podziałem administracyjnym kraju. Na czele Żydowskiego Towarzystwa Religijnego miała stać Naczelna Rada Religijna, reprezentująca Towarzystwo wobec władz państwowych, nadzorująca i kierująca działalnością wszystkich instytucji Towarzystwa.
Rozporządzenie niezwykle szczegółowo opisywało kompetencje i zadania gmin żydowskich. Paragraf 3. wyszczególniał następujące funkcje: „utrzymywanie życia religijnego, wychowanie młodzieży, opiekowanie się biednymi i działalność społeczna, zarządzanie majątkiem gminnym, nadzór nad wszelkimi urządzeniami i zakładami w obrębie gminy, a zwłaszcza: synagogami oraz domami modlitwy, stowarzyszeniami wyznaniowymi […] i zarządzanie fundacjami żydowskimi i stowarzyszeniami dobroczynnymi. Gmina żydowska winna była w szczególności otwierać synagogi oraz utrzymywać łaźnie rytualne i cmentarze, o ile potrzeby te skądinąd nie były dostatecznie zaspakajane”. To gmina miała za zadanie zapewniać dostawę mięsa koszernego. Otrzymała również szerokie prerogatywy w zakresie szkolnictwa młodzieży żydowskiej – mogła zakładać szkoły. Jednocześnie, w myśl rozporządzenia, szkoły religijne (chedery[2]) uważane były również za szkoły, „o ile udzielały wiadomości elementarnych w dostatecznej mierze”.
Zarząd gminy (rabina wraz z 4 członkami) wybierano na czteroletnią kadencję w tajnym i bezpośrednim głosowaniu zwykłą większością głosów. Z tą jedynie różnicą, że stanowisko rabina było dożywotnie.
Wybory w wielkich gminach żydowskich (powyżej 5000 członków) mogły mieć charakter polityczny. W wyborach bezpośrednich, lecz nie równych, bo odbywających się kurialnie, wybierani mieli być pełnomocnicy. Każda kuria wybierała jednakową liczbę pełnomocników.
Pierwszą kurię stanowili rabini oraz osoby, które ukończyły sześcioklasową szkołę średnią lub zatwierdzoną przez państwo szkołę zawodową (rolniczą lub rzemieślniczą). Pozostali członkowie gminy, a więc niemal na pewno zdecydowana większość, stanowili kurię drugą. Pełnomocnicy wybierali radę zarządu gminy. W obu szczeblach miały obowiązywać wybory proporcjonalne. Kadencja obu organów trwała cztery lata. Zebranie pełnomocników decydowało o budżecie, wysokości składek, zaciąganiu pożyczek, zmianach w składzie majątku nieruchomego, organizowaniu i przekształcaniu zakładów gminnych oraz o wyborze rabina (rabinów) i wydawaniu przepisów w sprawach gminnych. Decyzje te podejmowano na podstawie projektów opracowanych przez radę zarządu.
Czynne prawo wyborcze posiadali mężczyźni wyznania mojżeszowego, którzy ukończyli 25 lat, umieli czytać i pisać (po polsku i żydowsku), zamieszkiwali od przynajmniej dwóch lat w obrębie gminy żydowskiej i opłacali składki na jej rzecz lub byli od nich zwolnieni. Bierne prawo wyborcze przysługiwało mężczyznom, którzy ukończyli 30 lat i posiadali „nieskazitelność obywatelską”.
Aktem uzupełniającym rozporządzeniem była wydana przez Szefa Administracji przy Jenerał-Gubernatorstwie Warszawskim von Kries 28 kwietnia 1917 roku ordynacja wyborcza.
Rozporządzenie z 1 listopada 1916 roku spotkało się z negatywnymi opiniami w środowisku polskim. Tworzące się wówczas władze polskie stały na stanowisku, że tak ważna regulacja nie może zostać wprowadzona bez ich udziału. Kluczowe znaczenie miało tu stworzenie centralnej organizacji, która stanowiła reprezentację interesów wszystkich Żydów wobec władz państwowych. Podobne opinie formułowane były także w części środowiska żydowskiego, które skutecznie opóźniało przeprowadzenie wyborów w dwóch największych miastach objętych regulacją – Warszawie i Łodzi. Działania okupanta ocenione zostały bowiem jako próba wykorzystywania „kwestii żydowskiej” w bieżącej walce z tworzącymi się zrębami polskiej państwowości.
Dokument
Postanowienia ogólne
§ 1
Żydzi, mieszkańcy Jen[erał]-Gub[ubernatorstwa] Warszawskiego[3], tworzą Towarzystwo religijne, publiczno-prawne. Towarzystwo religijne dzieli się na gminy i na gminy powiatowe. Na jego czele stoi Najwyższa Rada Żydowska. Gminy i gminy powiatowe oraz Towarzystwo religijne mają prawa korporacyjne i prawo posiadania pieczęci.
Gmina żydowska
§ 2
Osoby wyznania żydowskiego mieszkające w jednej gminie politycznej tworzą gminę żydowską.
Jednakże Państwowa władza nadzorcza po wysłuchaniu opinii Najwyższej Rady Żydowskiej może kilka gmin politycznych połączyć w jedną gminę żydowską lub jedną gminę polityczną podzielić na kilka odmiennych gmin żydowskich.
Zadania gminy żydowskiej
§ 3
Gmina żydowska, nie naruszając praw i zadań państwa oraz jego organów samorządnych, ma spełniać następujące zadania: 1. Utrzymywanie życia religijnego; 2. Wychowanie młodzieży; 3. Opiekowanie się chorymi i działalność społeczną; 4. Zarządzanie majątkiem gminnym; 5. Nadzór nad wszelkimi urządzeniami i zakładami w obrębie gminy, a zwłaszcza synagogami i domami modlitwy, stowarzyszeniami wyznaniowymi (§ 44 i następ.) i zarządzanie fundacjami żydowskimi i stowarzyszeniami dobroczynnymi.
Gmina żydowska winna zwłaszcza otwierać synagogi oraz utrzymywać kąpiele rytualne i cmentarze, o ile potrzeby te skądinąd nie są dostatecznie zaspakajane. Ma również troszczyć się o dostawę mięsa koszernego.
Następnie ma również troszczyć się o kształcenie młodzieży żydowskiej przez zakładanie dostatecznej ilości szkół, o ile potrzeba ta skądinąd nie jest należycie załatwiana.
Szkoły religijne (chedery) uważane są również za szkoły, o ile udzielają wiadomości elementarnych w dostatecznej mierze.
Zarząd gminy żydowskiej i jego wybór
§ 4
Zarząd gminy składa się z rabina oraz czterech członków obieralnych.
§ 5
Zarząd obierany jest przez tajne i bezpośrednie głosowanie zwyczajną większością głosów na przeciąg lat 4-ch. Przy równości głosów rozstrzyga losowanie.
Czynne prawo wyborcze zależne jest od następujących warunków: 1. wyznanie żydowskie, 2. skończone 25 lat, 3 płeć męska, 4. zamieszkanie w obrębie gminy żydowskiej bez przerwy przynajmniej 2 lata, 5. umiejętność czytania i pisania, 6. opłacanie składki na rzecz gminy żydowskiej. Punkt 6 nie dotyczy osób, które ze względu na swoje stanowisko urzędowe zwolnieni są od płacenia składki.
Prawo wyborcze jest w zawieszeniu podczas postępowania konkursowego, utraty praw obywatelskich, ubezwłasnowolnienia i kary więziennej.
§ 6
Bierne prawo wyborcze jest zależne oprócz w art. 5 wymienionych warunków, jeszcze od następujących: 1. skończone lat 30, 2. nieskazitelność obywatelska.
§ 7
Każdemu członkowi gminy posiadającemu czynne prawo wyborcze wskutek naruszenia postanowień zawartych w niniejszym rozporządzeniu przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Rady Zarządu gminy powiatowej. Zażalenie winno być wniesione w ciągu terminu wykluczającego 14 dni. Termin wykluczający rozpoczyna się z dniem urzędowego stwierdzenia rezultatu wyborów.
Wnoszącemu zażalenia na postanowienie Rady Zarządu, przysługuje prawo wniesienia powtórnego zażalenia do Najwyższej Rady Żydowskiej. Powtórne zażalenie winno być wniesione w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji Rady Zarządu.
§ 8
W każdej gminie winien być rabin, który ma być obierany przez tajne i bezpośrednie głosowanie zwyczajną większością głosów członków gminy posiadających czynne prawo wyborcze.
Zarządzanie gminą żydowską
§ 9
Zarząd obiera spośród siebie przewodniczącego, który zwołuje zebrania i kieruje obradami zarządu. W razie potrzeby zastępuje go najstarszy z członków zarządu.
§ 10
Zarząd reprezentuje gminę we wszystkich stosunkach prawnych. Dokumenty obowiązujące gminę winny być podpisane przez przewodniczącego lub jego zastępcę i dwóch członków zarządu oraz opatrzone pieczęcią gminy żydowskiej.
§ 11
Zarząd może dla spełnienia specjalnych zadań wybrać odpowiednie komisje, do których mogą być powołane osoby nienależące do zarządu.
Przewodniczący ma prawo asystowania na wszystkich posiedzeniach komisji z głosem doradczym.
§ 12
Zarząd układa budżet na każdy rok obrachunkowy i listę imienną członków gminy z oznaczeniem nałożonej na każdego składki.
Wykaz budżetu i składek winien być zatwierdzony przez N[ajwyższą] R[adę] Ż[ydowską] z zastrzeżeniem, że możliwe jest przekazanie tego Radzie Zarządu gminy powiatowej (§ 43).
§ 13
Budżet i wykaz składek mają być dostępne w ciągu 8 dni dla członków gminy, o czym winny przedtem nastąpić zawiadomienia.
Po upływie następnego tygodnia budżet i wykaz składek wraz z zażaleniami winny być przesiane Radzie Zarządu gminy powiatowej. O ile zarząd, zgodnie z § 43, nie jest mocen sam rozstrzygać, winien budżet ze swoimi uwagami i wnioskami przesłać do R[ady] N[ajwyższej]. Zażalenia wniesione po upływie drugiego tygodnia mogą być odrzucone jako spóźnione.
Wielkie gminy żydowskie
§ 14
Dla gmin żydowskich liczących przeszło 5000 mieszkańców Żydów Państwowa Władza Nadzorcza może, zgodnie z §§ 15—25, nakazać zaprowadzenie specjalnej organizacji zarządu dla wielkich gmin.
Centralna Władza Krajowa może postanowić, aby wielka gmina oddzieliła się od gminy powiatowej i bezpośrednio podlegała N[ajwyższej] R[adzie] Ż[ydowskiej].
Co do tych zarządzeń winna być uprzednio wysłuchana N[ajwyższa] R[ada] Ż[ydowska].
Przepisy o gminach stosują się odpowiednio do wielkich gmin.
§ 15
Gmina ma być zarządzana przez pełnomocników i przez Radę Zarządu.
Państwowa Władza Nadzorcza określa liczbę pełnomocników i członków.
Rada Zarządu składa się przynajmniej z 5-ciu bezpośrednich i w Wielkich gminach przynajmniej z 8-miu członków. Oprócz tego Państw[owe] Wł[adze] Nadz[orcze] powołuje do Rady Zarządu bezpośrednich Wielkich gmin jeszcze 3-ch członków, którzy w gminie posiadają bierne prawo wyborcze (§ 6).
Pełnomocnicy i Rada Zarządu
§ 16
Pełnomocnicy są obowiązani przez członków gminy żydowskiej posiadających prawo wyborcze (§ 5).
§ 17
Wybory odbywają się w 2-ch kuriach. W pierwszej kurii mają prawo wyborcze posiadający wyższe wykształcenie i tacy, którzy ukończyli 6-cio klasową szkołę średnią lub zatwierdzoną przez państwo szkołę fachową, rzemieślniczą lub rolniczą, lub tacy, którym uznane przez N[ajwyższą] R[adę] Ż[ydowską] Kolegium udzieliło tytułu rabina.
§ 18
Każda kuria wyborcza wybiera jednakową liczbę pełnomocników. Wybory odbywają się w obydwu kuriach na zasadach wyborów proporcjonalnych. Wszyscy wyborcy mają w swych kuriach jednakowe prawo głosu. Wybory są tajne.
§ 19
Pełnomocnicy obierają Radę Zarządu na zasadach wyborów proporcjonalnych.
§ 20
Pełnomocnicy i Rada Zarządu obierani są na przeciąg lat 4-ch.
§ 21
Na wybór pełnomocników przysługuje każdemu członkowi gminy posiadającemu prawo wyborcze prawo wniesienia zażalenia zgodnie z § 7, na wybór zaś członków Rady Zarządu – każdemu pełnomocnikowi.
§ 22
Rada Zarządu i pełnomocnicy obierają swych przewodniczących i zastępcę przewodniczącego zwyczajną większością głosów. Wybór podlega zatwierdzeniu przez Państwową Władzę Nadzorczą. O ile wybrany po raz trzeci nie będzie zatwierdzony, Państwowa Władza Nadzorcza mianuje przewodniczących.
§ 23
Zebranie pełnomocników rozstrzyga następujące sprawy: 1. zatwierdzanie budżetu; 2. wyznaczanie składek i wydawanie rozporządzeń o pobieraniu składek, opłat i innych podatków; 3. zaciąganie pożyczek; 4. wydatkowanie ponad budżet, gdy suma ta w danym roku przewyższa 3000 mk.; 5. zakładanie i urządzanie lub zasadnicza reforma zakładów gminnych; 6. wydawanie ogólne obowiązujących przepisów i statutów w sprawach gminnych; 7. zmiany w stanie majątku nieruchomego gminy; 8. wybór rabina gminnego; 9. Szczególne sprawy, których opracowanie Państwowa Władza Nadzorcza lub Rada Zarządu Przekazała pełnomocnikom. Uchwała pełnomocników w sprawach tych następuje na mocy projektów Rady Zarządu. Pełnomocnicy mają prawo założenia protestu na działalność Rady Zarządu. O ile nie dochodzi do jednomyślności pomiędzy Radą Zarządu i pełnomocnikami, rozstrzyga N[ajwyższa] R[ada] [Żydowska] Rada Zarządu bierze udział na posiedzeniu pełnomocników z głosem doradczym.
§ 24
Całkowite zarządzanie gminą należy do Rady Zarządu, o ile w poprzednich paragrafach czynności zarządzania nie są przekazane pełnomocnikom.
Okręgi rabiniczne
§ 25
N[ajwyższa] R[ada] Ż[ydowska] ma prawo z zezwolenia Państwowej Władzy Nadzorczej podzielić Wielkie Gminy na kilka okręgów rabinicznych.
Każdy okręg rabiniczny musi mieć rabina, którego obierają pełnomocnicy zwyczajną większością głosów.
Przeniesienie rabina do innego okręgu rabinicznego przeciw jego woli może nastąpić jedynie z zezwolenia N[ajwyższa] R[ada] Ż[ydowska]
Żydowska Gmina Powiatowa
§ 26
Gminy położone w obrębie jednego powiatu tworzą Gminę Powiatową, z zastrzeżeniem przepisów w § 14 ustęp 2 zawartych.
Centralny Urząd Krajowy może połączyć kilka powiatów w jedną gminę powiatową. Z zastrzeżeniem innych przepisów Centralnego Urzędu Krajowego siedzibą gminy powiatowej jest siedziba Naczelnika powiatu. O ile gmina powiatowa rozciąga się na przestrzeń kilku powiatów, siedzibę jej wyznacza Centralna Władza Krajowa.
§ 27
Gmina powiatowa urządza i utrzymuje zakłady i urządzenia, które służą wspólnie dla mieszkańców powiatu, a zwłaszcza: szpitale, domy sierot i zakłady wychowawcze. Gmina powiatowa ma nadzór nad działalnością pojedynczych gmin. Wspiera gminy finansowo słabe w obrębie powiatu; reprezentuje interesy gminy powiatowej oraz pojedynczych gmin przed Państwowym Urzędem Powiatowym.
Zarządzanie żydowską gminą powiatową
§ 28
Gminą powiatową zarządza Rada Zarządu. Składa się ona z jedenastu członków Żydowskiego Tow[arzystwa] Relig[ijnego], z których trzej mają być rabinami.
§ 29
Trzech członków Rady Zarządu mianuje Państwowa Władza Nadzorcza. Pięciu świeckich członków i trzech duchownych obierają wyborcy gmin powiatu.
Wyborcami w gminach są członkowie zarządu gmin i Rady Zarządów, niepodległych bezpośrednio Najwyższej Radzie Wielkich Gmin. O ile Rada Zarządu Wielkiej Gminy składa się z więcej niż pięciu członków, wybierają obrani reprezentanci z 1-ej i 2-ej kurii oddzielnie po dwóch wyborców spośród członków Rady Zarządu zwyczajną większością głosów. Prezes Rady Zarządu, a w razie przeszkody jego zastępca, wstępuje dodatkowo jako piąty.
Wybory do Rady Zarządu Gminy Powiatowej odbywają się na zasadach proporcjonalności. Są one tajne.
Na każde 5000 mieszkańców Żydów ich gminy wyborcom przysługuje jeden głos wyborczy. Przy obliczaniu głosów wyborczych liczba mieszkańców żydowskich winna być zaokrąglona wzwyż od 5000 do 5000.
Na członków Rady Zarządu mogą być powołane lub obrane tylko osoby posiadające w swojej gminie bierne prawo wyborcze (§ 6).
Wyborca może powierzyć swoje prawo głosu drugiemu wyborcy na mocy piśmiennego upoważnienia.
Wybór i zatwierdzenie członków Rady Zarządu następuje na okres lat 4-ch.
§ 30
Rada Zarządu obiera swego przewodniczącego i jego zastępcę zwyczajną większością głosów. Obydwaj podlegają zatwierdzeniu przez Państw[ową] Władzę Nadzorczą. O ile po raz trzeci nie zostaną zatwierdzeni, przewodniczącego i jego zastępcę mianuje Władza Nadzorcza.
§ 31
W sprawach zastępstwa gminy powiatowej przez Radę Zarządu oraz tworzenia komisji znajdują odpowiednie zastosowanie §§ 10 i 11.
§ 32
Na wybór członków Rady Zarządu wskutek naruszenia zawartych w niniejszym rozporządzeniu przepisów przysługuje każdemu wyborcy prawo wniesienia zażalenia do N[ajwyższej] R[ady] Ż[ydowskiej] w ciągu 14-dniowego terminu wykluczającego, rozpoczynającego się z dniem publicznego stwierdzenia rezultatu wyborów.
§ 33
Rada Zarządu układa budżet na każdy rok obrachunkowy i określa, jakie podatki winny ponosić pojedyncze gminy. Zatwierdzenie podatków i budżetu zależy od zezwolenia N[ajwyższej] R[ady].
§ 34
Rada Zarządu obiera spośród siebie Komisję Pracy dla spraw bieżących, Rada Zarządu może przekazać Komisji Pracy pojedyncze zakresy pracy dla samodzielnej działalności.
Prezes Rady Zarządu jest jednocześnie przewodniczącym Komisji Pracy.
Najwyższa Rada Żydowska
§ 35
N[ajwyższa] R[ada] Ż[ydowska] wykonuje przysługujące Towarzystwu Religijnemu jako całości prawa korporacyjne i reprezentuje jego interesy przed Centraln[ym] Urzędem Krajowym. Ma nadzór i kieruje Towarzystwem Religijnym jak również całą jego działalnością, nie krępując wolności przekonań pojedynczych osób, gmin oraz Związków Wyznaniowych. Może otwierać i urządzać zakłady wspólne dla Żydów Gen[erał]-Gub[ubernatorstwa] lub większego jego obszaru. Następnie ma prawo wspierania gmin finansowo słabych.
§ 36
N[ajwyższa] R[ada] Ż[ydowska] składa się z 14-tu świeckich członków Żydów Towarzystwa Religijnego i z 7-iu rabinów.
Siedzibą N[ajwyższej] R[ady] jest miasto Warszawa.
§ 37
Czterech świeckich i dwóch duchownych członków N[ajwyższej] R[ady] powołuje Centralna Wł[adza] Krajowa.
Dziesięciu świeckich i pięciu duchownych członków R[ady] N[ajwyższej] obierają wyborcy gminy powiatowej i wielkich gmin, bezpośrednio podległych R[ady] N[ajwyższej].
Wyborcami są obrani członkowie gmin powiatowych i Rad Zarządów bezpośrednich wielkich gmin.
O ile Rada Zarządu bezpośredniej wielkiej gminy ma wybranych więcej niż ośmiu członków, obierają wybrani pełnomocnicy z 1-ej i 2-ej kurii oddzielnie po 4-ch wyborców z członków Rady Zarządu zwyczajną większością głosów.
Wybory R[ady] N[ajwyższej] odbywają się na zasadach proporcjonalności. Są one tajne.
Wyborcy mają na każde 50000 mieszkańców Żydów ich powiatu lub ich wielkiej gminy jeden głos wyborczy. Przy obliczaniu głosów liczba mieszkańców Żydów winna być zaokrąglona w górę od 50000 do 50000.
Na członków R[ady] N[ajwyższej] mogą być obierane i jako takie mianowane osoby posiadające w swojej gminie bierne prawo wyborcze (§ 6). Wyborca może powierzyć głos swój innemu wyborcy na mocy piśmiennego upoważnienia.
Wybór i powołanie członków R[ady] N[ajwyższej] następuje na okres lat 8-iu.
§ 38
R[ada] N[ajwyższa] obiera swego przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego zwyczajną większością głosów. Obydwaj podlegają zatwierdzeniu przez Centr[alną] Władzę Krajową. O ile po raz 3-ci nie zostaną zatwierdzeni, przewodniczącego i jego zastępcę mianuje Centr[alna] Wł[adza] Krajowa.
§ 39
Co do zastępstwa R[ady] N[ajwyższej] i tworzenia komisji znajdują odpowiednie zastosowanie §§ 10 i 11.
§ 40
Wskutek naruszenia zawartych w niniejszym rozporządzeniu przepisów na wybór członków R[ady] N[ajwyższej]. każdemu wyborcy przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Centralnej Wł[adzy] Kraj[owej] w ciągu 14-dniowego terminu wykluczającego. Termin ton rozpoczyna się z chwilą publicznego stwierdzenia rezultatu wyborów.
§ 41
R[ada] N[ajwyższa] ma wyznaczyć budżet na każdy rok obrachunkowy i określa, jakie mają być wnoszone przez oddzielne gminy lub gminy powiatowe składki.
§ 42
R[ada] N[ajwyższa] obiera spośród siebie komisję pracy dla spraw bieżących. R[ada] N[ajwyższa] może przekazać komisji pracy, pojedyncze zakresy pracy dla samodzielnej działalności. (Samodzielne tereny pracy.)
Prezes R[ady] N[ajwyższej] jest jednocześnie przewodniczącym komisji pracy.
§ 43
R[ada] N[ajwyższa] może przekazać Radom zarządów gmin powiatowych spełnianie pojedynczych ich zadań z prawem odwołania.
O żydowskich związkach wyznaniowych
§ 44
W obrębie każdej gminy mogą się tworzyć Związki Wyznaniowe w celu urządzenia i utrzymywania synagog i innych urządzeń religijnych. Utworzenie Związku Wyznaniowego podlega zezwoleniu Państw[owych] Wł[adz] Nadz[orczych].
Związek Wyznaniowy umieszczony być winien w rejestrze R[ady] N[ajwyższej], przez co uzyskuje prawa korporacyjne.
§ 45
Centr[alna] Wł[adza] Kraj[owa] po wysłuchaniu R[ady] N[ajwyższej] może zażądać, aby związki utrzymujące domy modlitwy organizowały się jako Związki Wyznaniowe według przepisów niniejszego rozporządzenia.
§ 46
Związki Wyznaniowe obierają jednego rabina i czterech członków zarządu, którzy razem stanowią zarząd związku.
Bliższe przepisy tyczące się wyborów, kadencji wyborczej członków zarządu i rabina oraz stosunku prawnego rabina do związku wyznaniowego określa statut związku wyznaniowego.
§ 47
Zarząd Zw[iązku] Wyznaniowego układa budżet na każdy rok obrachunkowy. Budżet ten powinien być przedstawiony dla sprawdzenia przed początkiem roku obrachunkowego Radzie Zarządu gminy powiatowej lub Wielkiej gminie podległej bezpośrednio Najw[yższej] Radzie.
§ 48
Centralna Wł[adza] Krajowa po wysłuchaniu N[ajwyższej] R[ady] może postanowić, aby członkowie Związków Wyzn[aniowych] zostali odpowiednio zwolnieni od płacenia składki gminnej, jeżeli urządzenia Związku Wyznaniowego zastępują brakujące albo niedostateczne urządzenia gminne, lub jeżeli wymaganie od członków Związków Wyznaniowych, żeby korzystali z urządzeń gminnych, byłoby niesłuszne, zwłaszcza sprzeciwiające się wolności przekonań.
Rabini
§ 49
Najwyższa Rada Żydowska ustanawia w statucie zasady miarodajne dla dopuszczenia do sprawowania urzędu rabina. Statut ten winien być zatwierdzony przez Centr[alną] Wł[adzę] Kraj[ową].
Niezależnie od określonych w statucie wymagań do sprawowania urzędu rabina mogą być dopuszczone osoby, mające do tego zdolność według zaświadczenia Kolegium, uznanego przez N[ajwyższą] R[adę].
Rabin powinien znać języki polski i żydowski w piśmie i słowie, o ile Centr[alna] Wł[adza] Kr[ajowa] nie dopuszcza wyjątków.
§ 50
R[ada] N[ajwyższa] sporządza spis kandydatów, którzy mogą być dopuszczeni do sprawowania urzędu rabina.
§ 51
Rabin powinien przez wzorowe prowadzenie się przy pełnieniu swych czynności i poza nimi, okazać się godnym powagi, jakiej wymaga jego zawód.
Zakazuje się rabinowi prowadzić interesy handlowe lub brać w nich udział.
§ 52
Działalność rabina może być spełniana jedynie przez rabinów gmin i związków wyznaniowych.
Na wyjątki może zezwolić N[ajwyższa] R[ada].
§ 53
N[ajwyższa] R[ada] wydaje dla rabinów przepisy służbowe i regulamin dyscyplinarny, jako też przepisy o ich pensji, emeryturze i zabezpieczeniu pozostałych po nich wdów i sierot.
Obydwa rozporządzenia podlegają zezwoleniu przez Centr[alną] Wł[adzę] Kr[ajową].
§ 54
Kaznodzieje z wykształceniem rabinicznym uznanym przez N[ajwyższą] R[adę] w myśl niniejszego rozporządzenia uważani być mają za rabinów.
Rabini gminni
§ 55
Oprócz rabina gminnego, którego musi utrzymywać każda gmina i każda wielka gmina i który z urzędu należy do zarządu gminy lub do Rady Zarządu wielkiej gminy, może każda gmina utrzymywać jeszcze rabinów.
Wybór ich odbywa się tak samo, jak wybór rabinów Gminnych.
Oni nie należą z urzędu do organów zarządu ich gminy. Wybór ich do tych organów jest jednakże dopuszczalny.
§ 56
Wybór rabina podlega zatwierdzeniu przez N[ajwyższą] R[adę] Ż[ydowską]. Zatwierdzenie nie może być odmówione ze względu na zapatrywania religijne lub polityczne rabina.
§ 57
Posada rabina przy gminie jest dożywotnią. Zwolnienie z urzędu może nastąpić jedynie na wniosek R[ady] N[ajwyższej] zgodnie z przepisami Regulaminu Dyscypl[inarnego] (§ 53) przez Centr[alną] Wł[adzę] Kraj[ową]: 1. gdy rabin jest niezdolny do pełnienia swoich obowiązków służbowych, nie naruszając tym jego praw do emerytury i 2. o ile rabin popełnia czyn sprzeciwiający się godności i obowiązkom jego stanu.
§ 58
Rabin gminny, z zastrzeżeniem podziału wielkiej gminy na okręgi rabiniczne, ma nadzór nad urządzeniami religijnymi, urzędnikami wyznaniowymi, nauczycielami religii i rzezakami w obrębie gminy. Ma on wyłączne prawo udzielania ślubów i rozwodów w obrębie swojej gminy z zastrzeżeniem praw rabinów Związków Wyznaniowych (§ 59). Ma on obowiązek co sobotę i w święta wygłaszać kazania.
Rytualne zarzynanie może być wykonywane jedynie przez osoby piśmiennie do tego przez rabina gminnego upoważnione.
O ile gmina obok rabina gminnego utrzymuje jeszcze innych rabinów, rola działalności pojedynczych rabinów, zwłaszcza o prawie nadzoru, zostaje uregulowaną przez przepisy służbowe. Przepisy służbowe podlegają zatwierdzeniu przez N[ajwyższą] R[adę].
Rabini Związków Wyznaniowych
§ 59
Nadzór nad urządzeniami religijnymi i nad urzędnikami wyznaniowymi Związku Wyznaniowego pełni rabin Związku Wyzn[aniowego] (§ 46).
To samo tyczy się nadzoru nad szkołami religijnymi urządzonymi przez Związek Wyzn[aniowego] z zastrzeżeniem praw Państw[owej] Wł[adzy] Nadz[orczej], jak również udzielania upoważnienia i dozoru nad rzezakami Związku Wyznaniowego.
Rabin Zw[iązku] Wyzn[aniowego] ma prawo udzielać śluby i rozwody, w których biorą udział członkowie jego związku lub ich dzieci.
Nie narusza się niniejszym przepisów stanu cywilnego.
Gospodarka finansowa
§ 60
Gminy, Gminy Powiatowe i N[ajwyższa] R[ada] Ż[ydowska] mają prawo na pokrycie swych potrzeb, o ile potrzeby te nie mogą być zaspokojone dochodami z majątku, zwłaszcza z zakładów i fundacji lub przez specjalne zapisy, pobierać od członków Ż[ydowskiego] T[owarzystwa] R[eligijnego] opłaty i podatki, zwłaszcza podatki: dochodowy i od majątków.
Wprowadzenie i zmiana opłat i podatków zależy od zezwolenia Centr[alnej] Wł[adzy] Kr[ajowej].
Z zezwolenia N[ajwyższej] R[ady] gminy, Wielkiej gminy oraz gminy powiatowe, mogą wyznaczyć specjalną składkę dla pokrycia niezbędnych wydatków, nieprzewidzianych w budżecie.
To samo prawo przysługuje N[ajwyższej] R[ady] z zezwolenia Centr[alnej] Wł[adzy] Krajowej.
Dotychczasowe przepisy o maksymalnej wysokości składki i o zwolnieniu od opłat członków zarządów gmin zostają zniesione.
Centr[alna] Wł[adza] Kr[ajowa] układa regulamin składek, podatków i opłat, przepisy o sposobie ich pobierania i zarządzenia nimi oraz przepisy o egzekucji na zwlekających z opłatą podatków.
§ 61
Związki Wyznaniowe pobierają składki od swoich członków na mocy obopólnego porozumienia się. Zobowiązanie do płacenia tych podatków reguluje się przepisami prawa cywilnego.
O Państwowej Władzy Nadzorczej
§ 62
Władzą nadzorczą dla gmin i Wielkich gmin jest naczelnik powiatu.
Władzą nadzorczą dla gmin powiatowych rozciągających się na jeden tylko powiat jest naczelnik powiatu.
Władza nadzorcza dla gmin powiatowych, które rozciągają się na kilka powiatów, zostaje ustanowiona przez Centr[alną] Wł[adzę] Kraj[ową].
Władzą Nadzorczą dla Żydowskiego Towarzystwa Religijnego jako korporacji ogólnej jest Centralna Władza Krajowa.
Funkcje Centr[alnej] Wł[adzy] Kraj[owej] na mocy niniejszego rozporządzenia wypełnia Szef Zarządu Cywilnego przy G[enerał]-G[ubernatorstwie] W[arszawskim].
Władza Nadzorcza ma prawo delegować Komisarza na wszystkie posiedzenia zarządów gmin, zebrań pełnomocników, rad zarządów Wielkich gmin i powiatowych oraz na posiedzenia N[ajwyższej] R[ady].
§ 63
Bliższe przepisy tyczące się dokonania wyborów na mocy niniejszego rozporządzenia wydaje C[entralna] Wł[adza] Kr[ajowa].
Rozporządzenie wykonawcze reguluje również sprawę zastępstwa członków zarządu, którzy ustępują podczas kadencji wyborczej.
Prawo zażaleń
§ 64
Właściwymi dla rozstrzygania zażaleń na dyspozycje, zarządzenia i działalność organów zarządu powstałych na mocy niniejszego rozporządzenia są, nie wykluczając prawa dalszych zażaleń, organy zarządu zgodnie z niniejszym rozporządzeniem kolejno wyższe.
Każde zażalenie winno być podane piśmiennie i umotywowane. Wniesienie zażalenia nie ma skutków wstrzymujących.
Instancja apelacyjna może przez tymczasowe rozporządzenie odroczyć wykonanie zaskarżonej decyzji.
Rozstrzyganie zażaleń powinno być piśmienne.
Postanowienia karne
§ 65
O ile według prawa wojennego lub ogólnego kodeksu karnego nie należy zastosować cięższej kary, karą pieniężną do 100000 mk. lub więzieniem do 6 miesięcy, karany będzie:
1. kto bez powodu odmawia przyjęcia urzędu lub mandatu przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu na mocy mianowania albo wyboru, albo kto odmawia spełniania obowiązków związanych z urzędem z mianowania albo z wyboru. Przy ciągłym odmawianiu kara może być powtarzana, dopóki nie będzie zadość uczynione żądaniu Państwowej Wł[adzy] Nadz[orczej].
2. kto agitując słowem, w piśmie lub druku nawołuje i podnieca innych do oporu przeciwko wykonaniu niniejszego rozporządzenia;
3. kto wbrew przepisom § § 52 i 58 wykonywa czynności rabina lub udziela ślubów i rozwodów, nie będąc do tego powołanym.
Zarządzenie tych kar następuje na mocy piśmiennego rozporządzenia Państw[owej] Wł[adzy] Nadz[orczej].
Przepisy przejściowe
§ 66
Do chwili wydania dalszych przepisów przez Wł[adzę] Nadz[orczą] dotychczasowe gminy i ich zarządy funkcjonują nadal.
§ 67
Do chwili wyboru Rady Zarządu gmin powiatowych oraz N[ajwyższej] R[ady] Ż[ydowskiej] czynności ich sprawuje Państw[owa] Wł[adza] Nadz[orcza].
§ 68
N[ajwyższa] R[ada] rozstrzyga, w jakim stopniu udzielone przed wydaniem niniejszego rozporządzenia świadectwa o uzdolnieniu do pełnienia czynności rabina i udzielenia tytułu rabina uzasadniają przepisy §§ 17 i 49.
§ 49. ust. 3 nie dotyczy osób, które przed wydaniem niniejszego rozporządzenia sprawowały czynności rabinów.
§ 69
Do chwili wprowadzenia regulaminu podatkowego ustrój podatkowy gmin żydowskich reguluje się według dotychczasowych przepisów, rozporządzeń i zwyczajów z zastrzeżeniem zmian tych przepisów przez Państw[ową] Wł[adzę] Nadz[orczą].
Już przed wydaniem regulaminu podatkowego gminy powiatowe i N[ajwyższa] R[ada] mogą pobierać podatki i opłaty z zezwolenia Państw[owej] Wł[adzy] Nadz[orczej].
Gminy, gminy powiatowe i N[ajwyższa] R[ada] podczas trwania wojny, niezależnie ogólnych składek mogą pobierać z zezwolenia Państw[owej] Wł[adzy] Nadz[orczej] specjalne składki od osób posiadających majątek wartości 200 000 mk. lub dochody, przewyższające 15000 mk.
Przepis wykonawczy
§ 70
Wykonanie niniejszego rozporządzenia powierzone jest szefowi Zarządu Cywilnego przy Gen[erał]-Gub[ernatorstwie], który w tym celu wydaje niezbędne przepisy wykonawcze.
Warszawa, dnia 1 października 1916 r[oku]
Jenerał Gubernator
von Beseler
[1] Hans Hartwig von Beseler (1850-1921) – niemiecki wojskowy, generał-gubernator warszawski, naczelny dowódca Polskiej Siły Zbrojnej.
[2] Cheder (hebr. pokój, izba) – elementarna szkoła żydowska o charakterze religijnym. Najczęściej mieściła się w domu nauczyciela (mełameda). Uczniowie rozpoczynali naukę w chederze zazwyczaj w wieku 3–5 lat, a kończyli około 13. roku życia. Od XIX wieku w niektórych placówkach nauczano również, w ograniczonym zakresie, przedmiotów świeckich, np. języka polskiego. Z biegiem lat ten sposób kształcenia poddawany był coraz większej krytyce – także w środowisku żydowskich reformatorów – i w dwudziestoleciu międzywojennym nacisk na edukację ogólną stawał się coraz większy; szerzej na ten temat zob. Joanna Cukras-Stelągowska, Cheder i mełamed we wspomnieniach młodzieży żydowskiej okresu międzywojennego, „Pedagogia Christiana” 2017, nr 2(40), s. 187–209; eadem, Od chederu do jesziwy w polskiej diasporze – dwustopniowy system żydowskiego szkolnictwa religijnego i jego współczesne transformacje, „Pedagogia Christiana” 2009, nr 1(23), s. 121–135.
[3] Cesarsko-Niemieckie Generalne Gubernatorstwo Warszawskie (niem. Kaiserlich-deutsche Generalgouvernement Warschau) – niemiecka jednostka administracyjna okupowanych ziem Królestwa Polskiego, utworzona 24.08.1915 r. Generalnym gubernatorem warszawskim był gen. Hans von Beseler.